Vlug van je verkoudheid af

Dit jaar staat – helaas net als vorig jaar – in het teken van het coronavirus, maar naast dat kun je ook nog steeds last krijgen van een huis-tuin-en-keuken-griep. Dat is niet erg, maar je kunt je behoorlijk belabberd voelen door die waterige oogjes, dat non-stop niezen, je longen uit je lijf hoesten en niet meer fatsoenlijk door je neus kunnen ademen.

Voel je je ziek en snotterig? Laat je voor de zekerheid even testen op corona en volg deze 12 tips en tricks:

Hydrateer

Hydratatie is de allerbelangrijkste tip om snel te herstellen. Bescherm jezelf tegen uitdroging en laat sterke koffie, zwarte thee of alcohol even staan (als je er al zin in hebt). Een goede vochtbalans is belangrijk voor een optimale werking van je lymfestelsel, wat een belangrijke rol speelt in je afweer tegen virussen en bacteriën.
Het is de taak van je lymfeklieren om ziektekiemen onschadelijk te maken en afvalstoffen uit de lymfe te halen, voordat het in het bloed terechtkomt. Lymfeklieren maken witte bloedcellen aan om virussen het hoofd te helpen bieden. Wanneer je verkouden bent zwellen je klieren dan ook op. De beste manier om goed te hydrateren is door veel water te drinken. Elk kwartier een paar slokjes warm water is volgens ayurvedisch arts John Douilliard de beste manier om je lymfestelsel te ondersteunen. Het best water met ongezuiverd zeezout (1/4 theelepel per liter)

Let op je hygiëne

Hoe irritant je mond, neus of ogen ook kriebelen, probeer toch om je gezicht niet met je handen aan te raken en houd je handen goed schoon. Het griepvirus zit in de keel, neus en luchtwegen van iemand die ziek of besmet is. Door hoesten, niezen en praten, komen kleine druppeltjes met het virus in de lucht. U kunt deze druppeltjes inademen en zo besmet raken. Het virus kan ook op de handen en op voorwerpen komen. Op die manier kunt u ook besmet raken.
Door het gebruiken van papieren zakdoekjes en met het wassen van je handen kun je de kans op besmetting beperken. Ook als je zelf ziek bent is het nog niet te laat om alsnog je handen grondig te blijven wassen. Dat voorkomt namelijk dat je anderen (en jezelf opnieuw) besmet. Daarnaast kun je je hygiëne verbeteren door nooit dezelfde zakdoek te gebruiken en niet dagenlang in dezelfde pyjama te blijven hangen.

Rust, rust en nog meer rust

Probeer je niet te verzetten als je een koutje voelt opkomen, maar grijp meteen in.  Laat je lichaam echt rust komen door in je bed te kruipen. Gordijnen dicht en zoveel mogelijk slaap pakken als je kunt, zodat je lichaam de kans krijgt om te herstellen.

Licht verteerbaar eten

Als je ziek bent, kun je jouw lijf en darmen het best zoveel mogelijk rust geven. Eet warme, licht verteerbare maaltijden, die weinig energie van je vragen om te verteren. Je lichaam moet al hard genoeg aan het werk om al die bacteriën uit je lijf te jagen. Sterk gekruid eten, heel vet eten, pasta’s, stamppotten en alcohol zijn voor je lichaam een flinke kluif om te verwerken. Beter even niet.
Wel is het belangrijk dat je op zo’n moment genoeg voedingsstoffen en antioxidanten binnenkrijgt. Het Gelre Ziekenhuis geeft in hun adviezen voor licht verteerbaar eten aan dat het sowieso belangrijk is om goed te kauwen, de maaltijden zoveel mogelijk te verdelen over de dag (hoewel de meningen hierover verdeeld zijn), voldoende te variëren en voldoende te drinken. Dat geldt overigens ook als je niet verkouden bent. Blijf uitproberen welke voedingsmiddelen je goed en welke je minder goed verdraagt, luidt de vuistregel van het ziekenhuis.

Schone lucht

Luchtvervuiling heeft volgens Milieudefensie veel invloed op je gezondheid. En dan te bedenken dat de lucht in huis vaak sterker vervuild is dan buitenshuis. Een vervuilde binnenlucht kan je herstel aanzienlijk verminderen. Zet je ramen op een kiertje en zorg ervoor dat er altijd frisse lucht je huis binnenstroomt.
Ook kamerplanten kunnen als een beschermengel over jouw gezondheid waken. Volgens een studie van NASA naar gezonde binnenlucht kunnen bepaalde planten, zoals de krulvaren of ficus, de lucht in huis goed zuiveren. Klimop is de echte winnaar als het gaat om de luchtzuivering. De plant is zelfs door de NASA Schone Lucht studie verkozen tot de meest luchtzuiverende plant. Het filtert allergenen uit de lucht en is daardoor extra fijn voor mensen met astma. Daarnaast is hij super makkelijk te onderhouden (handig voor de mensen onder ons zonder groene vingers).

Verse gember en geelwortel (Kurkuma)

De toepassing van gember en geelwortel om virussen aan te pakken is al eeuwenlang bekend. Beiden werken ontstekingsremmend, wat heel welkom is als je verkouden bent. Een simpele manier om deze specerijen te gebruiken is om er thee van te trekken.

Warme kruidenthee met Honing

Wie is er niet opgegroeid met thee met honing om verkoudheid te bestrijden? Honing heeft een sterke antibacteriële en antioxiderende werking. Uit een onderzoek, gepresenteerd tijdens een meeting van de American Chemical Society werd uitgelegd dat honing infecties kan bestrijden en ziekteverwekkers remt. Tijdens de presentatie werden de antibacteriële en antioxiderende werking onderstreept.
Bij verkoudheden, griep of infecties van de bovenste luchtwegen grijpen we vaak naar warme dranken om die vervelende keelpijn of hoest te verlichten. Uit onderzoek is gebleken dat deze reflex helemaal terecht is! Warme dranken kunnen ervoor zorgen dat slijm uit de neus- en keelholte gemakkelijker loskomt en voorkomen dus de welbekende verstopte neus. Denk bijvoorbeeld aan kruidenthee, getrokken van kruiden die een positieve invloed hebben op ons immuunsysteem zoals gember, curcuma, kamille, pepermunt en tijm. En waarom dan dat scheutje honing? Honing bevat sterke antioxidanten in de vorm van polyfenolen. Deze beschermen tegen overmatige schade bij een infectie. Honing werkt eveneens anti-inflammatoir.

Tip 1: Combineer thee gemaakt van verse tijm met goede honing om het allerbeste resultaat te halen. Deze thee kan je preventief inzetten of bij de eerste tekenen van een verkoudheid, griep of andere infecties van de luchtwegen.

Tip 2: Het nemen om de twee uur van een theelepel (gelijke hoeveelheid honing en geelwortelpoeder) kan volgens ayurvedisch arts John Douilliard je herstel bevorderen.

Goede bacteriën/probiotica

Volgens een wetenschappelijk onderzoek naar allergieën in ons maagdarmstelsel bepalen onze darmen voor meer dan 70 procent ons immuunsysteem. Onze darmwand zorgt ervoor dat voedingsstoffen goed worden opgenomen, maar houdt ook schadelijke stoffen tegen, zoals slechte bacteriën en virussen. Probiotica zijn goede bacteriën waarvan is aangetoond dat ze onze darmgezondheid bevorderen. Ze verhogen niet alleen de weerstand tegen potentieel gevaarlijke bacteriën, maar helpen het lichaam ook in de strijd tegen virussen. Deze levende bacteriën vind je in gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals zuurkool, kimchi, miso soep, kombucha en kefir.

Vitamine C

Vitamine C kan helpen om de symptomen van verkoudheid te verminderen. Het is dan ook niet gek dat een traditioneel huismiddeltje als thee met verse citroen en honing, wereldwijd wordt gebruikt om klachten bij snotterigheid te verlichten.
In Aziatische landen is het drinken van kumquatthee met honing erg populair. Citrusvruchten als citroen, sinaasappels en kumquats zijn een goede bron van vitamine C, maar denk ook aan groenten zoals paprika, chili peppers, broccoli, spruitjes, bloemkool, boerenkool, spinazie en zoete aardappel.

Stomen of een Neti-pot (De neti pot – geweldig tegen verstopte sinusholtes)

Een goed middel om je verstopte bijholten leeg te maken is om regelmatig te stomen. Ga boven een pan met heet water hangen met een handdoek over je hoofd en inhaleer de stoom goed via je neus (pas wel op dat je je niet verbrandt aan de hete stoom). Stomen kan verlichting geven, maar het versnelt de genezing niet, verheldert het RIVM.
Ook wijzen ze erop om geen kamille of menthol aan het water toe te voegen, omdat dit de slijmvliezen kan irriteren. De neti-pot is bedoeld om je neus en bijholten leeg te maken. Spoel je neus met lauwwarm water met een zoutoplossing met als doel om weer snel vrij te kunnen ademen.

Houd jezelf warm

Zorg ervoor dat je lichaam niet afkoelt. Het kost je lichaam veel energie om je lijf warm te houden, terwijl het zich eigenlijk ergens anders op moet focussen: genezing. Maak het je lichaam makkelijk door jezelf goed warm te houden.

Zet de kachel aan (lees wel eerst even dit voordat je de kachel aanzet), trek warme wollen sokken en een extra trui aan en duik onder de warme dekens, desnoods met nog een paar dekens erbij. Zorg wel dat er nog frisse lucht door de ruimte kan stromen.

Lichte beweging

Rustige qigong- en of strekoefeningen kunnen je helpen om je herstel te bevorderen.  Rustige oefeningen op je rug om je lichaam los te maken.
Rustige beweging verbetert je doorbloeding, vermindert stijfheid en stimuleert je lymfestelsel. Probeer deze eens, kunnen staand of liggend.

Voorkomen is beter dan genezen!!!

Stimuleer je zelfgenezend vermogen en immuunsysteem door dagelijks onderstaande oefening te doen.

    • Ga staan (voeten op heupbreedte, buig licht door de knieën) of ga zitten.
    • Trek schouderbladen naar achteren en omlaag (rechte rug), kin iets in (lange nek)

Leg je linkerhand op je rechterschouder, bij de nek.

    • Plaats de top van je rechter duim en rechter pink tegen elkaar aan.
    • Adem 36 keer in en uit.  Houd een natuurlijke ademhaling aan.
    • Plaats de top van je rechter duim tegen je rechter ringvinger aan.
    • Adem 36 keer in en uit.  Houd een natuurlijke ademhaling aan.
    • Plaats de top van je rechter duim tegen je rechter middelvinger aan.
    • Adem 36 keer in en uit.  Houd een natuurlijke ademhaling aan.
    • Plaats de top van je rechter duim tegen je rechter wijsvinger aan.
    • Adem 36 keer in en uit.  Houd een natuurlijke ademhaling aan.

Leg je rechterhand op je linkerschouder, bij de nek.

    • Plaats de top van je linker duim tegen je linker wijsvinger aan.
    • Adem 36 keer in en uit.  Houd een natuurlijke ademhaling aan.
    • Plaats de top van je linker duim tegen je linker middelvinger aan.
    • Adem 36 keer in en uit.  Houd een natuurlijke ademhaling aan.
    • Plaats de top van je linker duim tegen je linker ringvinger aan.
    • Adem 36 keer in en uit.  Houd een natuurlijke ademhaling aan.
    • Plaats de top van je linker duim en linker pink tegen elkaar aan.
    • Adem 36 keer in en uit.  Houd een natuurlijke ademhaling aan.

Om je immuunsysteem te stimuleren:

Plaats rechterduim en rechter ringvinger met de toppen tegen elkaar. De rechter wijsvinger ligt op je 1stekootje van rechter duim. Driemaal daags minimaal vijf minuten.

Veel succes en als het niet helpt heb je het toch geprobeerd.

Eén reactie

Geef een reactie

Nog geen lid van OKRA Bertem?