Sportelen met OKRA Bertem

Sportelen is geen nieuwe sport, maar een nieuwe kijk op sport. Speciaal voor 50-plussers! Het gaat niet om competitie of presteren, maar sporten op je eigen tempo. Bewegen zoals je bent. Waar je
wil, wanneer je wil, maar vooral met wie je wil.

Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie stelde vast dat minder dan een kwart van de 50-plussers voldoende beweegt om fitter te worden. Omdat fitheid en dus bewegen in het algemeen
heel belangrijk zijn voor een goede gezondheid en je met een half uurtje bewegen per dag al een heel eind komt.

Maar het allerbelangrijkste is dat je een Sportelactiviteit kiest die helemaal bij je past. Want iets dat je graag doet, hou je ook makkelijker vol. En wij helpen je hierbij alvast op weg.

Misschien is gymnastiek wel iets voor jou ?
Je ontdekt dat gratis op dinsdag van 10 tot 11u. in LDC De Blankaart.

Gymmen waarom zou ik ?

Gymnastiek is één van de meest veelzijdige bewegingsactiviteiten, waarbij alle gewrichten en spieren worden aangesproken. De 4 basiseigenschappen (uithouding, kracht, lenigheid en coördinatie) die de fysieke fitheid van 50-plussers bepalen, komen in diverse gymoefeningen aan bod. Daarenboven zijn
er tal van oefeningen die de bewegingsmotoriek en dus ook het evenwicht en de reactiesnelheid  bevorderen. Iedereen kan ongeacht zijn/haar voorgeschiedenis of sportervaring starten met eenvoudige oefeningen.

Gymmen heeft nog meer voordelen:

  • Je kan het met een minimum aan tijdsinvestering thuis beoefenen en het laten deel uitmaken van je dagelijks leefpatroon.
  • Samen met leeftijdsgenoten onder begeleiding gymmen geeft een extra dimensie aan het bewegen en zal je tevens motiveren om het te blijven doen. De vreugdebeleving is eens zo groot en je leert ook andere 50-plussers uit je regio kennen.
  • Gymmen is uiteraard ook goed voor je fysieke fitheid: je gaat soepeler bewegen en wordt leniger, je spieren verstevigen zodat je dagelijkse activiteiten beter kan uitvoeren en je coördinatie zal beter worden doordat je je houding bewuster gaat verzorgen. Het resultaat hiervan is dat je ook minder kans hebt op valpartijen.
  • Gymnastiek vergt quasi geen financiële investering, maar geeft wel een maximaal rendement voor heel je lichaam!

Slimme Sporteltips

Voor je begint.
Begin pas met je gymnastiekprogramma als je algemene gezondheidstoestand in orde is. Loop langs bij je huisarts als je:

  • gedurende de voorbije 5 jaar zeer weinig hebt bewogen.
  • overgewicht, een verhoogde bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte of ademhalingsmoeilijkheden hebt.
  • ziektesymptomen vertoont.
  • familieleden hebt die op jonge leeftijd plots overleden zijn aan een hartaandoening.
Tijdens het gymmen
  • We beginen steeds met een kleine opwarming, bouwen rustig op met spierversterkende oefeningen en eindigen met stretchen.
  • Beginen met de basisoefeningen en stappen daarna pas over naar het volgende niveau.
  • We volgen de principes van Qi gong:
    • een opeenvolging van zachte, ronde bewegingen die rustig en vloeiend worden uitgevoerd. Dit is een goede manier om kracht en soepelheid te oefenen.
    • Het heeft een positieve invloed op het geheugen en de concentratie.
    • Daarenboven werkt Qigong zeer ontspannend en
    • is ideaal voor mensen die geen belastende inspanningen meer aankunnen.
  • Let bij het uitvoeren van de oefeningen steeds op je ademhaling.

Onder professionele begeleiding!

Geef een antwoord

Nog geen lid van OKRA Bertem?

INSCHRIJVEN op Sportkribbels

Inschrijven met meerdere keuzes

Select list(s)*

 

Loading