Groep fietsers

FIETSEN HOUDT JE JONG(ER)

Uit onderzoek blijkt dat wie drie keer per week 45 minuten fietst, zijn of haar biologische leeftijd met maar liefst 9 jaar kan verlagen. Bewegen in de buitenlucht heeft ook een verjongende werking op je huid. De bloedcirculatie in het huidweefsel neemt toe, waardoor gifstoffen sneller afgevoerd worden. Door de inspanning zul je ook wat strakker in je vel gaan zitten, vooral dan aan je benen en armen. Maar ook hier geldt weer: goed insmeren is de boodschap, want tijdens het fietsen (zeker in het voorjaar, als je huid nog maar weinig zon heeft gezien) voel je vaak niet dat je verbrandt. En dat doet je huid er net veel ouder uitzien …

FIETSEN IS EEN GOEDE TRAINING VOOR JE HERSENEN

“Fietsen houdt je lichaam én je brein jong, want onderweg krijg je allerlei prikkels binnen uit je omgeving”

Wetenschappers zijn er ondertussen zeker van dat fietsen, en bewegen in het algemeen, oudere mensen beschermt tegen dementie. Sportarts Tom Teulingkx: “Ook voor je hersenen geldt: use it or lose it. Als we ouder worden, sterven onze hersencellen langzaam af. Vasculaire dementie is een type dementie waarbij die cellen sneller afsterven doordat er te weinig bloedvoorziening in de hersenen is. Dat proces kun je tegengaan door regelmatig te bewegen. Fietsen houdt je brein ook nog op een andere manier jong, want onderweg krijg je voortdurend allerlei prikkels binnen uit je omgeving. Die zijn een goede training voor je geheugen, dat daardoor soepeler zal blijven werken.”

HET IS GOED VOOR JE WEERSTAND

Door regelmatig te fietsen ben je beter gewapend tegen aanvallen van bacteriën en virussenSportarts Tom Teulingkx: “Sommige mensen zijn bang dat ze, als ze in de regen of koude fietsen, sneller een verkoudheid zullen oplopen. Maar dat klopt niet: verkoudheden doe je op door in een warme ruimte met veel mensen dicht op elkaar te zitten. Dan loop je dus meer kans op een verkoudheid dan wanneer je in je eentje, zelfs bij slecht weer, de fiets neemt.”

JE SLAAPT ER BETER VAN

Wie overdag een uurtje sport, zal ’s nachts meestal beter slapen. Let wel op dat je niet te laat op de avond intensief gaat fietsen, want dat kan net het tegenovergestelde effect op je nachtrust hebben.

FIETSEN DOE JE VAAK SAMEN

Of je nu wekelijks met een vriend(in) gaat fietsen of af en toe een tochtje met het gezin maakt: fietsen is dé ideale manier om samen op een ontspannen manier buiten te zijn. En omdat je zelf het tempo bepaalt, valt het ook perfect te combineren met een gezellige babbel. Sportarts Tom Teulinkgx: “Op dat vlak is fietsen echt een win-winsport: je komt meer onder de mensen, maar je zult het ook langer blijven doen omdat je vaak in gezelschap fietst. We merken dat die sociale factor heel belangrijk is voor veel mensen om een sport vol te houden.” Voorlopig moet je het met één sportmaatje op een afstand van 1,5 meter doen, maar na de coronacrisis kun je weer fijn in groep fietsen. Iets om naar uit te kijken, toch?

source: redenen waarom fietsen goed is

Geef een reactie

Nog geen lid van OKRA Bertem?

INSCHRIJVEN op Sportkribbels

Inschrijven met meerdere keuzes

Select list(s)*

 

Loading